Dreads

Har kollat på olika sidor hur man gör dreads.

Folk som undrat coh ställt frågor här nere kommer några:


1 - Hur mycket kortare blir håret av det?
2 - Vad menas med att man inte får tvätta håret då man just gjort dreads?
Kan man inte ens skölja med vatten?
3 - Vad behöver jag och den som hjälper för redskap?
4 - Hur gör jag utväxterna till dreads?
5 - Hur ska jag ta hand om håret INNAN jag gör det till dreads?


SVAR:

1. Du kan räkna med att en tredjedel försvinner av längden, men det där beror helt på hur tjockt ditt hår är och strukturen.. Har märkt att lock-håriga lätt får kortare dreads t.ex.


2. Det där är helt ens egna val när det kommer till dreadningsprocessen som påbörjas när dreadsen är klara... Vill du hjälpa, eller vill du stjälpa? Lite så. Du kan skölja håret med vatten, inga problem. Jag råder dig till att ifall det kliar mycket osv. och du verkligen måste tvätta håret, så tvätta endast hårbotten, ta schampoo och gnugga in där men inte på längderna. Schampoo och balsam löser lätt upp dreadsen och knutar, så det är ju inte så smart att göra det i början.. Vänta 1 eller 2 månader innan du tvättar dem helt och hållet första gången

3. Stålkam som håller för mycket ryck och slit, gärna en sån med stora tänder på ena sidan och små tänder på andra. En virknål som är rätt liten, men inte minsta storleken. typ 8, men köp gärna lite olika storlekar. Finns i hobbybutiker men främst garnbutiker.


4. Rootrubbning. Ta en dread, håll den rätt ut från huvudet, snurra ett varv på den och ta sen med fingertopparna/handryggen och gnugga botten på dreaden cirkulärt.. mja, i cirklar.

5. Man behöver ej göra något särskilt med håret innan, bara man inte tvättare det på kanske 1-2 dagar innan.


Finns även en video på youtube :





http://www.youtube.com/watch?v=5Q1HPiEjrpk#







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0